Blogg

Lönsamt att följa i jättarnas gröna fotspår

Denna krönika är skriven av vår senior advisor Mats Wallin och publicerades först 2016/03/29 på dagenshandel.se, HÄR.

Genom att studera de stora detaljhandelsföretag som har kommit längst i sitt hållbarhetsarbete, kan hela handeln lära sig att jobba hållbart – och det med lönsamhet. Det skriver Mats Wallin i en krönika på dagenshandel.se.

Mats_Wallin

Mats Wallin

Body shop, H&M, Ikea och Kingfisher. Ni är grymma förebilder för alla företag i hela världen. Ni går i spetsen för starka visioner kring hållbarhet. Att vara netto-plus är att ge tillbaka till naturen mer än man tar ut i resurser, råvaror etc. Man berikar i stället för att exploatera. Det räcker inte att bli mindre dålig, nej, man vänder på kuttingen och bestämmer sig för att ge tillbaka i stället för att ta, det handlar om att ”restaurera”.

Varför händer detta just nu? Jo, det är den fjärde gröna vågen som påbörjades för några år sedan med stor ”final” i och med FN:s Agenda 2030 och Klimatavtalet i Paris förra året.

Den första gröna vågen kom på 1970-talet, då handlade det mycket om att leva medvetet, lämna storstaden och dra till landet för ett enklare liv. Den andra vågen när företagen började agera kom på 1990-talet efter FN:s Klimatkonvention i Rio de Janeiro och Kyoto-protokollet. Då handlade det mest om att reducera människans negativa miljöpåverkan och återvinning.

Den tredje vågen började 2006 genom Al Gores film ”En obekväm sanning”. Den blev en väckarklocka. Då föddes dagens klimatdebatt; vår sammantagna påverkan på planeten och klimatreducering.

Kingfisher, med 1 200 stora enheter inom hem/trädgård/järn i 10 länder i Europa, introducerade sitt ”Net Positive”-tänkande för några år sedan, och kan nog betecknas som pionjären i fjärde vågen. Ikea ligger också mycket långt fram med sin ”People & Planet Positive 2020”.

Body shop gör det igen! För 40 år sedan startade man sitt stora miljöarbete och blev snabbt ett förebildsföretag. ”Alla” har väntat, när kommer nästa steg? Och plötsligt, nu i februari 2016, går man ut och berättar att Body shop ska bli världens mest etiska och hållbara globala företag 2020. Strategin är ”Enrich Not Exploit”. Man ställer oerhört hårda krav på sig själv. Härligt att Body shops tänkande sedan flera år tillbaka har börjat smitta av sig på ägarföretaget L’Oréal.

Och H&M som håller på att revolutionera hela världens modeindustri, på många sätt. Ett exempel, för några år sedan kunde inte en företagsledare säga som vd Karl-Johan Persson på H&M säger: ”Vi behöver inte allt vi äger, H&M har också ett ansvar att lära oss konsumera smartare”. Men idag känns det som att den sista pusselbiten med de orden börjar komma på plats för att vi ska skapa en hållbar värld – och lönsamma företag i den nya tiden. Som Karl-Johan Persson sa på Global Change Award i Stockholm nyligen: ”Hållbarhet är avgörande för att H&M ska fortsätta vara lönsamma”

Detaljhandelsföretag har mer ögon på sig från konsumenterna, är mer ”offentliga” än andra företag. Det är bra! Det snabbar på utvecklingen mot en detaljhandel som är grön in i minsta detalj. Börja med att på djupet förstå vad alla nya uttryck innebär: cirkulär ekonomi, delningsekonomi, ”a closed-loop system”, planetnytta, net-positive och liknande ord. Sätt dig in i hur H&M, Ikea, Body shop och Kingfisher jobbar för att nå sin gröna ekonomi, det blir en början till att få hållbarhet att klirra skönt i kassan.

 

Mats Wallin, Senior Advisor, Social Venture Network Sweden