Nyheter

Medlemsporträttet: Leo Ekbom, Brandt Båt

Ny medlem i SVN Sweden: Brandt Båt

Brandt båt jobbar för att göra båtlivet enklare och mer flexibelt. Detta gör de genom att vara först ut med båtleasing och complete care där kunderna kan fokusera på båtlivet och Brandt Båt sköter resten. De jobbar också hårt med elektrifiering på sjön och företräder en rad olika elbåtar, driver projektet med DC snabbladdare längs västkusten, utvecklar former för båtdelning och kör hållbara skärgårdsturer. Bland märken företaget företräder märks Bella, Falcon, Northstar, X Shore, Strana, Radinn och N'Fun. 

Vi ställde några frågor till vår nya medlem i SVN - Leo Ekbom, marknadsdirektör på Brandt Båt

brandt-bat-3_Leo_EkbomVälkommen till Social Venture Network, Leo! Hur hamnade du i "framtidens båtbransch"?

Jag och min bror har alltid älskat hav och båtar och för ett år sedan kände vi oss redo att jobba med vår hobby. Vi kokade ihop en pitch och vi förstod snabbt att Brandt var den perfekta partnern, nu utvecklar vi framtidens båtliv där vi med hjälp av leasing och complete care hjälper våra kunder in i elbåtsrevolutionen.

Det pratas en del om räckviddsångest... Vågar vi lita på räckvidden hos båtarna?

Absolut, jag litar till 100% på den räckvidds-estimering som kontinuerligt uppdateras när man kör elbåt, det är mycket lättare att veta hur många kwh man har kvar än hur många liter drivmedel som skvimpar runt i tanken. Ser det ut att bli tajt till mitt resmål sänker jag bara farten lite. Om vi inte litade på detta hade vi inte vågat köra skärgårdsturer med betalande gäster flera gånger om dagen.

När har vi en utsläppsfri fritidsbåtsflotta, tror du?

Det finns redan idag elbåtar i alla olika prisklasser och ihop med utbyggnaden av laddplatser i hamnarna samt en snabbt växande laddkorridor av snabbladdare är vi redan på god väg. Men menar vi att samtliga 550'000 svenska fritidsbåtar skall bytas ut eller konverteras måste vi se det på en längre horisont. Jag gissar att alla som köper nytt 2030 väljer elbåt och majoriteten av våra 550'000 fritidsbåtar går utsläppsfritt 2040.

Vilka hållbarhetsfrågor upplever du som viktigast att ta itu med?

Nyttjandegraden av fritidsbåtar är väldigt låg, här tror jag vi behöver tänka mer hållbart för att minska materialbehov, utsläpp och antalet båtar som ligger still i våra hamnar. Delning är en väg, båttaxi och skärgårdsturer en annan. Talar vi elbåtar går batterierna att använda som energilager de 8 månader man i Sverige inte njuter så mycket av båtlivet. Jag tror fritidsbåtbranschen rymmer många spännande nya innovationer i framtiden!

Vad ser du för fördelar med att ingå i ett brett hållbarhetsnätverk?

Jag kommer träffa spännande människor och bolag som tänker nytt, utmanar och inspirerar. Av dessa får jag feedback på våra koncept och utmanas att höja ribban. Jag tror också att vi kommer driva projekt tillsammans och ingå nya partnerskap.

Mer om Brandt Båt här

Missa inte "Lunch & Learn" om elbåtar och snabbladdningsstationer, den 22 mars!

Den 22 mars kan du träffa Leo på en lunchföreläsning på Uni3 by Geely i Göteborg (som förresten också är ny medlem i SVN) – tillsammans med Niclas Pettersson från Aqua-Superpower berättar han då om elbåtar och de snabbladdningsstationer som nu håller på att sättas upp utefter västkusten. Du får även möjlighet att känna på den coola elbrädan Radinn. Mer info här!

Skärgårdsupplevelser

Brandt Båt erbjuder inte bara båtar och brädor, utan ordnar även skärgårdsupplevelser på Västkusten, vad sägs t ex om Ostronsafari, Tång a Long, Stigs tur runt, Time attack eller krogsafarin med X shore elbåt? Läs mer här!

Vi hälsar dessa hållbara entreprenörer på Brandt Båt varmt välkomna i SVN Sweden! Vi både hoppas och tror att de kommer att ladda (!) nätverket med många aha-upplevelser om sjölivet och fritidsbåtar!